مقالات

ظروف کرایه سفالی

ظروف کرایه

سفال به عنوان قدیمی ترین ظرف غذا از گذشته های خیلی دور بطور مستمر تولید و استفاده می شود. بررسی های تاریخی نشان می دهد، انسان های اولیه پس از ظروف سنگی و چوبی، به استفاده از ظروف سفالی روی آوردند.
در عصر حاضر و در گذشته ای نه چندان دور نیز مشاهده سلامتی پدران و مادران و شیوع کمتر بیماری در بین آن ها، ضمن استفاده از ظروف سفالی سنتی، ما را به دنبال کشف راز سلامتی نهفته در ظروف سفالی کشاند.

 

ظروف کرایه

چرا باید از ظروف کرایه سفالی استفاده کنیم؟

همچنان که مطلع هستید، امروزه ظروف کرایه غذاخوری و پخت و پز با انواع متریال هایی چون فلز، پلاستیک، کریستال، سفال، سرامیک و چینی ساخته می شوند.

از آنجایی که در ظروف کرایه فلزی، مقداری از فلز ظرف به مواد غذایی سرایت می کند و در بلند مدت باعث بروز بیماری های خطرناک می شود، کارشناسان تغذیه توصیه اکید دارند که یا به طور کلی از این ظروف استفاده نشود و یا اینکه استفاده از آن ها مستمر و همیشگی نباشد.

به عنوان مثال، استفاده از ظروف کرایه آلومینیومی در دراز مدت باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می شود. همچنین جوش آوردن آب در کتری آلومینیومی، استعداد بروز بیماری هایی مانند : کولیت، زخم معده، یبوست، خشکی دهان و تغییر رنگ زبان را در انسان تقویت می کند. در مقابل ظروف آلومینیومی، ظروف مسی قرار دارند که سرایت مقادیر مشخصی از فلز مس موجود در آن ها به غذا، برای سلامتی انسان مفید است. اما اگر میزان سرایت مس بالا برود، خطراتی در پی خواهد داشت.

مصرف آب در بطری ها و کلمن های پلاستیکی، به دلیل وجود مواد شیمیایی مانند BPA، برای بدن مضر است. همچنین ظروف کرایه پلاستیکی باعث کاهش تستوسترون بدن و مختل شدن روند سوخت و ساز بدن می شوند.
با این مقدمه به توضیح فواید استفاده از ظروف سفالی که در شهرهایی مانند لالجین همدان، میبد یزد، شهرضای اصفهان، نطنز اصفهان و… تولید می شوند، می پردازیم.

 

ظروف کرایه

ظروف کرایه سفالی که به دو دسته ی کلی ظروف سفالی لعاب دار و ظروف سفالی بدون لعاب تقسیم می شوند، بخش قابل توجهی از مشکلات ظروف فلزی و ظروف پلاستیکی را حل نموده اند. البته باید توجه داشت که نوع لعاب دار سفال، برای پخت و پز و سرو، و نوع بدون لعاب آن برای نگهداری آب و دیگر مایعات ساخته می شود که در نظر داشتن این نکته مهم، در کارایی بیشتر این ظروف موثر خواهد بود.

ظروف کرایه سفالی به دلیل قلیایی بودن، خاصیت اسیدی غذا را تعدیل و به حفظ سطح PH آب کمک می کنند که این موضوع باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.

نگهداری آب در کوزه سفالی و استفاده از آن در پارچ و لیوان سفالی، هم طعم طبیعی آب را حفظ می کند و هم از کاهش تستوسترون و مختل شدن سوخت و ساز بدن جلوگیری می کند. کوزه سفالی همچنین بهترین آب تصفیه کن طبیعی است و سموم موجود در آب را به خوبی دفع می کند. به طور کلی ظروف کرایه سفالی به عنوان قدیمی ترین ظروف غذاخوری و پخت و پز، نسبت به انواع دیگر ظروف، سبک تر و ارزان تر می باشند. این ظروف که طبیعی و سازگار با محیط زیست می باشند، از بروز بیماری ها و مشکلات در بدن انسان و طبیعت جلوگیری و ما را یک گام به داشتن زندگی و محیط پیرامونی سالم تر، نزدیک می کنند.

 

ظروف کرایهظروف کرایه در تهران | ظروف کرایه ای در تهران | ظروف کرایه تهرانی مجالس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *