مقالات

ازدواج دائم، موقت و مجدد

هنگام مراسم عقد و ازدواج، بیشتر دختران و پسران بخاطر شادی و هیجان فراوان، بدون این که شرایط ۱۲گانه مندرج در سند ازدواج را با دقت مطالعه کنند و از مفاد آن به طور کامل باخبر شوند، چشم‌بسته بندهای مختلف را امضا می‌کنند.

در حالی که نمی‌دانند ضمانت اجرایی شرایط ۱۲گانه سند ازدواج چیست و امضای آن به ضررشان است یا به نفعشان؟

ازدواج دائم

ثبت ازدواج دائم، برای مردان الزامی است و در حالت کلی ثبت ازدواج موقت لازم نیست مگر با توافق زن و مرد و یا باردار شدن زن.

ولی از آنجا که ثبت ازدواج دائم اجباری است و عدم ثبت برای مرد مجازات زندان در پی خواهد داشت، مردان به دو روش این ازدواج را ثبت می کنند:

۱. یا اینکه به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه میگیرند که در صورتی دادگاه اجازه میدهد که مرد بتواند عدم تمکین زن را اثبات کند.
۲. یا ازدواج به صورت عادی انجام میشود و سپس زن دوم از مرد شکایت میکند تا ازدواج را ثبت کند.

ظروف کرایه

ازدواج موقت

در صورتیکه شوهر قصد ازدواج مجدد چه به صورت دائم و چه به صورت موقت را داشته باشد باید حتما اجازه همسر اول خود را داشته باشد و اگر بدون اجازه زن باشد همسر اول میتواند با توجه به شروط ضمن عقد طلاق بگیرد.

به دلیل اینکه اثبات ازدواج مجدد مرد در موارد بسیاری دشوار میباشد، معمولا زنان به نتیجه ای نمیرسند. دلیل آنهم اینست که ازدواج موقت نیازی به ثبت ندارد و زن نمیتواند از طریق دفترخانه آنرا اثبات کند.

در ازدواج موقت زن و مرد میتوانند شرط کنند که ماهیانه به زن نفقه تعلق بگیرد ولی در صورت فوت مرد و یا زن، هیچکدام از دیگری ارث نمیبرند.

ظروف کرایه

ازدواج مجدد

عواملی که به مرد اجازه میدهد تا ازدواج مجدد داشته باشد:

عقیم بودن زن (باردار نشود.)
رضایت همسر اول
مفقودالاثر شدن زن (به صورتی که دیگر خبری از زن نباشد.)
ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج (به صورتیکه دیگر قابل درمان نباشد.)
عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی (تمکین خاص)
عدم تمکین زن از شوهر پس از صدور حکم الزام به تمکین وی
ابتلاء زن به‌هر گونه اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی زناشویی را غیر ممکن سازد.
محکومیت قطعی زن در جرائم عمدی به مجازات حبس بیش از یک سال یا جزای نقدی که بر اثر ناتوانی از پرداخت به بازداشت بیش از یک سال تبدیل می‎شود، است.

ظروف کرایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *