مقالات

ظروف یکبار مصرف

ظروف کرایه

طبق آخرین آمار در سال۲۰۱۶ درباره ظروف کرایه یکبار مصرف، میزان تولید پلاستیک ۳۳۵ میلیون تن برآورد شده است و این در حالی‌ است که تنها ۱۰ درصد از پلاستیک‌های تولیدی بازیافت می‌شوند.

چکیده مصاحبه پژوهشی درباره ظروف کرایه یکبار مصرف:

برای حفظ محیط زیست بهتر است استفاده از ظروف کرایه یکبار مصرف تا حد امکان کاهش یابد.

کاستاریکا اولین کشور جهان است که استفاده از پلاستیک‌های ظروف کرایه یک‌بار مصرف به طور کامل در آن ممنوع شد.

ظروف کرایه شفاف برای مواد غذایی داغ مناسب نیستند.

در ترکیبات ظروف کرایه گیاهی از نشاسته و ذرت و سلولز و سلول‌های گیاهی استفاده می شود.

در سال ۹۷ به پلاستیک‌ها “ نه ” بگوییم روند قابل توجه و آشکار برای رسیدن به این هدف، کاهش مصرف پلاستیک‌ها به ویژه ظروف کرایه پلاستیکی و یکبار مصرف می‌باشد.

ایران جزء ۱۰ کشور نخست مصرف کننده ظروف کرایه یکبار مصرف پلاستیکی قرار دارد.

 

ظروف کرایه

حداکثر زمان تجزیه ظروف کرایه یک بار مصرف گیاهی در طبیعت ۶ ماه است.

استفاده از ظروف کرایه پلاستیکی و حتی گیاهی حاوی موادغذایی داغ، در بلند مدت سبب بروز سرطان می شود.

ظروف کرایه یکبار مصرف بر حسب نوع و کیفیت شان بر سلامت افراد تاثیر دارند. یکسری از ظروف شفاف هستند و برای مواد غذایی داغ مناسب نیستند زیرا از آنها ترکیباتی آزاد می شود که ترکیبات منومری نامیده می شود و وارد مواد غذایی، چای و آبجوش می شود و نهایتا سرطان زا هستند.

یکسری از ظروف کرایه یکبار مصرف هم شفاف نیستند و اصطلاحا میگوییم از فوم ساخته شده‌اند و سفید رنگ می باشند و مقاومتشان نسبت به حرارت بیشتر است، اما اگر حرارت بیش از این شود سرطان زا می‌شوند. پس باید دقت شود نحوه ضررهایی که ظروف یکبار مصرف می‌زنند بسته به جنس این ظروف و بسته به درجه حرارت مواد غذایی و مایعات فرق خواهد کرد.

بهتر است استفاده از ظروف کرایه یکبار مصرف تا حد ممکن محدود شود، اما اگر در مهمانی‌ها یا در مسافرت از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌شود ، بهتر است از انواع گیاهی و استاندارد و دارای مجوز بهداشتی و مقاوم به حرارت استفاده شود.

برای حفظ محیط زیست بهتر است استفاده از ظروف کرایه یکبار مصرف تا حد امکان کاهش یابد. ظروف گیاهی معمولا استاندارد و سالم‌تر هستند و در ترکیباتشان از نشاسته و ذرت و سلولز و سلول‌های گیاهی استفاده می‌شود. اینها سالم‌تر هستند و مشکلی در سلامتی ایجاد نمیکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *